Hipoteka stanowi świetny sposób zabezpieczenia kredytu. Jeśli posiadamy nieruchomość, którą możemy zastawić na poczet zaciąganej pożyczki, nasza zdolność kredytowa znacząco rośnie. Dlatego właśnie właściciele domów czy lokali mieszkalnych często decydują się na hipoteczne zabezpieczenie kredytu. Choć jest ono zapisywane w księdze wieczystej, nie oznacza to, że obciąża nieruchomość na zawsze. Sprawdźmy, czym dokładnie jest hipoteka, w jakich sytuacjach możemy ją wykreślić i jak to zrobić w praktyce.
ABC bezpiecznej hipoteki
Jak wspomnieliśmy na wstępie, hipoteka to rodzaj zabezpieczenia kredytu. W przypadku, gdy kredytobiorca przestaje spłacać pożyczkę, bank ma prawo przejąć nieruchomość obciążoną hipoteką. Dzięki tego typu gwarancji osoba składająca wiosek jest dla banku bardziej wiarygodna i ma szansę na pożyczkę na lepszych warunkach.
Mieszkania i nieruchomości objęte kredytem hipotecznym nadal są własnością pożyczkobiorcy i może on nimi swobodnie dysponować. W przypadku sprzedaży takiego mieszkania hipoteka przechodzi na nowego właściciela i można ją wykreślić z księgi wieczystej. Podobnej czynności należy dokonać w przypadku refinansowania, czyli przeniesienia pożyczki do innego banku.
Oczywiście hipoteka wygasa też w przypadku, gdy zobowiązanie, które zabezpieczała, zostaje spłacone. Wraz z zapłatą ostatniej raty część banków automatycznie wystawia tak zwany kwit mazalny, inne pobierają za niego opłatę. Czym jest ten ważny dokument? Kwit mazalny to potwierdzenie spłaty kredytu i tego, że bank nie ma już żadnych praw do nieruchomości, która go zabezpieczała. Posiadanie kwitu jest niezbędne do dalszych działań, które doprowadzą do wykreślenia hipoteki.
Wykreślenie hipoteki – krok po kroku
Zmiany w księdze wieczystej mogą dotyczyć zarówno spłaty czy refinansowania kredytu, jak i sprzedaży mieszkania. W zależności od tego, jakich korekt chcemy dokonać, składamy odpowiednie dokumenty do banku, w którym zaciągnęliśmy hipotekę. W najprostszym przypadku, gdy cały kredyt został spłacony, oprócz kwitu mazalnego potrzebny jest nam wniosek do sądu o wykreślenie hipoteki i potwierdzenie dokonania opłaty sądowej. Korekta w księdze wieczystej wymaga wpłacenia 100 zł w kancelarii sądu. Niekiedy sędziowie wymagają jeszcze uwierzytelnienia osób wystawiających zaświadczenia, jednak procedura ta jest raczej prosta.
Bez względu na to, dlaczego dokonujemy zmian w zapisach dotyczących hipoteki, musimy pamiętać, że leży to w naszej gestii, a bank jest zobowiązany ułatwiać nam cały proces.
Mimo że procedura jest dość prosta, od złożenia wniosku do faktycznego wykreślenia hipoteki może minąć nawet kilka miesięcy. Okres ten uzależniony jest głównie od tempa pracy sądu.
Warto jeszcze raz zaznaczyć, że dopilnowanie zmian w hipotece naszej nieruchomości jest bardzo ważne i może znacząco pomóc w sprzedaży mieszkania. W razie problemów mamy prawo liczyć w tej sprawie na pomoc banku i korzystajmy z niego, gdy tylko pojawią się jakieś wątpliwości.